Kam s ní?

29. února 2016 v 12:31 | zazvorek |  Co není kam upíchnout
Milí přátelé, tentokrát pro vás mám diskuzní příspěvek a ráda bych vás požádala o vaše názory. Vzhledem k tomu, že se jedná o pracovní záležitost, nemůžu být konkrétní, protože veškeré zákulisní i nezákulisní informace podléhají schvalování našeho PR či ředitele a kdo ví, zda by si nepostavili hlavu a nezakázali mi projevovat se svobodně i tady. U nás je možný všechno...

Je úplně jedno, co děláte, co studujete, kde pracujete a jak moc jsou vám tyhle věci blízké. Dělám si jen takový malý osobní průzkum s cílem získat představu o tom, co kdo považuje za správné :-)

Představte si nevelký, nenápadný barokní kostel v malé obci v Českém středohoří. Je v něm barokní oltář s celou partou dřevěných panďuláců. Tu partu tvoří dvě gotické sošky světic, dvě sošky světců z počátku 19. století a jeden Ukřižovaný pravděpodobně taktéž z 19. století. Jedna z těch středověkých holek je nezvěstná, druhá se momentálně restauruje. Její hodnota a stáří se zjistily až relativně nedávno a podařilo se vypátrat i pravděpodobný umělecký okruh, ze kterého pochází; některá díla z tohoto okruhu jsou vystavena v příslušné galerii. Tahle fešanda od dob svého vzniku samozřejmě prošla určitým vývojem a naplácalo se na ní několik barevných vrstev, které jí ne vždy úplně slušely. Momentálně se řeší, která že ta fazóna jí vlastně sluší nejvíc, a rozhodnutí by mělo vycházet i z toho, kde bude nadále umístěna. Stojí proti sobě dvě tendence - buď se vrátí jen trochu omlazená do kostela, a to buď opět na oltář (kde tedy bohužel bude jako osamocená středověká kráska stát trochu nepatřičně mezi o 350 let mladšími kamarády), nebo někam samostatně, ovšem stále v rámci prostoru, ve kterém už nějaký čas pobývá; anebo půjde do galerie, kde se bude předvádět ve své gotické kráse vedle bratříčků ze stejného vrhu.


A teď přichází vaše chvíle! Myslíte si, že by umělecká díla relativně vysoké historické i umělecké hodnoty měla zůstávat v kostele, v němž byla minimálně poslední desetiletí, leckdy ale i staletí umístěna, ačkoliv se tak riskuje, že budou ukradena/poničena vandaly a uvidí je minimum lidí (neb pohraničí fakt není úplně religiózní prostředí), nebo že by se měla vystavovat v galeriích ve své "původní" podobě v kontextu dalších podobných uměleckých děl, kde bude vyzdvižena jejich hodnota, ale kde budou zcela vytržena z prostředí, v němž je někdo chtěl kdysi mít a kde fungovala jako součást sakrálního prostoru? Ještě podotýkám, že mi zatím není známo, jak se k případnému přesunu z kostela do galerie staví místní farníci a vůbec církev... A taky že svůj názor (který zatím v rámci jednání prezentuju) si nechám zatím pro sebe, abych neovlivňovala. :-D
Díky za vaše postřehy. Někdy prostě člověk potřebuje pohled někoho "zvenčí" a věřím, že tahle malá anketka mi do budoucna pomůže.
 


Komentáře

1 chobotnicka chobotnicka | 4. března 2016 v 11:42 | Reagovat

..jelikož jsem nedávno navštívila galerii s vystavenými soškami, částmi oltářů, ....tak se mi to jako celek na jednom místě moc líbilo, v galerii si lze prohlédnout tyto unikátní a staré cennosti v jejich celé kráse, s popisem, řádně nasvícené... Navštívila jsem už pár kostelů a pokud nebyl zrovna měsíc "otevřených dveří s průvodcem", tak se přiznám, že jako naprostý analfabet v této oblasti jsem asi nedokázala poznat jak je co staré, jak je to cenné... tak když už se ví, že máme někde něco, co má cenu, chceme do toho investovat peníze na obnovu a nemáme jistotu zabezpečení po návratu na své místo, tak ať se tyto kousky ukazují v galeriích, kde jejich hodnota (zejména pro laickou veřejnost) stoupne a bude lépe vyhodnocena.

2 zazvorek zazvorek | 4. března 2016 v 13:59 | Reagovat

Děkuji za krásně formulovaný názor, sestřičko ;-)
To, co píšeš, je rozumný a veřejnost takovouhle formou alespoň může poznat, co všechno se tady v Podkrušnohoří ukrývá za krásy (viz. ta povedená výstava :-)). Na druhou stranu tyhle sochy byly většinou dělané pro kostely a kaple, kde tvořily důležitou součást vybavení, věřící se na ně chodili dívat a tak nějak je měli za své...Ačkoliv ne každá soška zase musela nutně poutat takovou pozornost, že by k ní třeba chodila procesí a vyfešákovávala se na poutě :-)

3 Alois R. Alois R. | 13. března 2016 v 14:02 | Reagovat

Inu. Mám dojem, že fešanda ze Středohoří vyrobená ve středověku byla zamýšlena pro kostel (nějaký) a tam měla co nejdéle plnit svou funkci. Tedy byla vlastně vyrobena jako památeční předmět. Dnes vnímáme ještě novou cenu, kterou fešanda získala a to tu, že je stará a přežila stovky let a nikdo ji neukradl a nespálil.
Kdyby se nám dochovala nabrvená tak, jak ji ve středověku nabarvili, byl by to unikátní, leč trochu omšelý vyšisovaný předmět. Jenže, jak tak šisoval, tak byl znovu barven. A fešanda v obnovené kráse sloužila dál. A tak přirozeně žije fešanda svůj letitý příběh. Není proto škoda z tohoto příběhu vytrhnout celé stovky kapitol stránek? A když to uděláme, můžeme vůbec zaručit, že ji vrátíme polychromii z jedné vrstvy po celém svém povrchu?
Každá vrstva polychromie má svou cenu, památková ochrana je o tom, aby se i tyto vrstvy chránily. Kunsthistorici to vidí jinak. Já jsem přísný zastánce konzervatismu a přirozeného stárnutí. Fešanda je organismus stejně jako člověk, žije svůj život a pokud má být v kostele v historizujícím oltáři, gotická podoba ji spíš ublíží, než pomůže.

4 zazvorek zazvorek | 13. března 2016 v 20:21 | Reagovat

Drahý pane Riegle,
jsem poctěna Vaší návštěvou :-)
Jelikož nejsem kunsthistorička, ale památkářka, která by měla být odkojena Vašimi názory, nezbývá mi, než souhlasně pokyvovat hlavou. Teď ještě si to obhájit před těmi kunsthistoriky...

5 Veki Veki | Web | 17. dubna 2016 v 19:36 | Reagovat

Toť otázka. Vlastně řeším něco podobného sama v sobě. Na hrad se nám vrátila původní gotická sv. Barbora, která minulý režim strávila v depozitáři galerie a tam pěkně hnila. Restaurátoři z ní sundali všechny (ne)patřičné vrstvy a dokonce jí sebrali věž, která byla k soše dodána v baroku. Místo této barokní věže jí do ruky namontovali novou(!) věž gotického střihu. Prý je teď víc autentická. Já si myslím, že to vypadá, jako kdyby měla v ruce startující raketu. Socha taky původně šilhala, měla prostě spoustu podobných "nedostatků". Ačkoli si myslím, že všechny ty autentické věci mohly být zachovány, jsem nesmírně ráda, že už nehnije a že je zpátky tam, kam patří.

6 zazvorek zazvorek | 28. dubna 2016 v 23:17 | Reagovat

Tak tohle je přesně věc, kterou bych nedopustila; koncepce prezentace "autentické" podoby sochy za cenu toho, že něco odstraním, je pro mě nepřijatelná a u mých akcí tohle nedovoluju (odstranění dořezeb korunek, rukou atd., pokud vyloženě nedegradují vzhled díla, by opravdu proběhnout neměla). Na druhou stranu pokud zrovna v tomto případě alespoň netrpí v depo a je umístěna tam, kde původně měla být, je dobře, že se vůbec něco událo, ačkoliv mi způsob prezentace připadá nešťastný...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama