Rakouské putování

4. ledna 2017 v 22:31 | zazvorek |  Po svých i samochodem
Velmi, velmi opožděně a zřejmě trochu nelogicky sem na začátku ledna dávám report z červencové dovolené v Rakousku. Ale dřív jsem se k tomu nějak nedokázala dostat a taky jsem neměla Jendovy fotky (grrr) a bylo by mi líto, kdyby tu poprvé nebyla žádná zpráva o našem letním cestování. Takže to teď berte třeba jako vzpomínku na letní dny (když za okny máme tu chumelenici :-)).

Bylo to upršené, ale jako vždy báječné. Sice jsem nečekala, že někde může být ještě víc draho než ve Francii, ale ano, i to je možné...a to je také jediné zásadní negativum, se kterým jsme se při dovolené potýkali. Když teda zároveň zapomenu na to, že nám skutečně pořád lilo a lilo, ale my se nebojíme, my se nevzdáváme, my vydržíme...a poslední dny už byly zalité sluncem, jak se na léto patří! :-)

Některé fotky jsou mé, některé Jendovo, snad mi odpustí, že mu každou nepopíšu, jak se patří.

Tentokrát jsme s naším plechovým ořem a stanem putovali o poznání méně než v předchozích letech - většinu času jsme strávili v jediném kempu u jezera Wolfgangsee v Solné komoře, poslední dvě noci pak v kempu v Pasově u řeky Ilz. A ačkoliv rakouský kemp stál za starou bačkoru, člověk si dost rychle zvykne na to pohodlí, že nemusí denně skládat veškerý stanový a spacákový cirkus...:-)
Nejprve jsme tedy zakotvili u malebného jezera Wolfgangsee. Bylo to takové opravdu pohlednicové místo - nebýt tedy toho, že nás při příjezdu přivítala slušná bouřka (a bohužel zdaleka nebyla poslední) a celý večer pak kdovíproč nad jezerem a horami létaly vrtulníky, které zjevně někoho hledaly.
Na druhý den po příjezdu jsme si naplánovali tůru do blízkých kopců. Jak se ukázalo, bylo to prozíravé, protože to byl až do návštěvy Pasova ten nejslunečnější den.

Nejprve jsme si to jen tak štrádovali podél jezera, a když jsme narazili na přívoz, nechali jsme se bosým kormidelníkem převézt do městečka Sankt Wolfgang. To je takové turistické středisko (ačkoliv město samo o sobě je malinké) se spoustou hotelů, ale taky se odtud dá vyjet zubačkou na vrchol Schafberg (asi 1800 m.n.m.) a můžete navštívit překrásný gotický kostel (proč jen nemám jeho fotku?!) s bohatým mobiliářem, oltářem od Michaela Pachera a pěkně restaurovanou nástěnnou výmalbou. Poobědvali jsme na břehu jezera stranou turistického ruchu a jelikož zubačka byla nekřesťansky předražená, vyrazili jsme do kopců po svých.
Náročnějším terénem a vyčerpávajícím vedrem jsme se dokodrcali až ke kostelíku Falkenstein nad jezerem, kde dle legendy v 10. století jako poustevník přebýval pozdější řezenský biskup Wolfgang. Kostelík je skryt v takovém úvozu, vsazený přímo na úbočí skály, a nedaleko něj vyvěrá krásně osvěžující ledový pramen. Z jedné strany k němu vede dlooouhá strmá cesta, z druhé strany od městečka St. Gilgen cesta ještě strmější a takřka neschůdná, zkrátka ideální poutní místo :-D Tuhle strmou cestu lemuje křížová cesta, která vypadala, jako by ji dělal Josef Váchal...parádní. Víc infa najdete třeba tady.

Taky se tam dá dostat ke zvonu, který si můžete rozhoupat, neb je zvonem "přacím" - zatahla jsem za provaz a jelikož se hned nic neozývalo, houpala jsem a houpala (to přání je přece potřeba pořádně posichrovat!), až zvon začal burácet celým úvozem...Ještě že široko daleko zrovna nikdo nebyl :-D
Prudkým sešupem dolů jsme přes krátkou pauzu na osvěžění nohou na malé nenápadné plážičce u jezera došli do městečka St. Gilgen, dalšího příjezerního letoviska. Tady vládla podvečerní dovolenková pohoda - koupání (ale voda byla prý pěkně studená), loďky, večeře, korzující turisti...
Odtud jsme se pak už úplně utahaní dokodrcali zpět do kempu, kde jsme chtěli ještě strašně romanticky před úplným setměním posedět u jezera, ale vyhnal nás déšť, náš všudepřítomný (ne)přítel.

Další den jsme vyrazili do Salzburku. Napoprvé naše seznámení s tímhle městem nebylo úplně přátelské - problémy s parkováním, motání se v ulicích, mraky lidí a hrozné dusno k zalknutí mi ten první dojem dost pokazily. Ale jakmile jsme si na letní zahrádce v jednom dvoře dali na posilněnou jakýsi letní pivní speciál Sommer Stern od pivovaru Gösser, který i po pár doušcích kopal jako nevycválaná kobyla a poslal mě do malátných výšin, a jakmile se přehnala bouřka, která nás naštěstí chytla zrovna při návštěvě Musea der Moderne (podotýkám, že mě strašlivě zklamalo!) a která krásně pročistila vzduch, bylo už zase dobře :-) Po procházce po starém městě, návštěvě kostelů, galerie (mimochodem, k ní jezdí zvláštní výtah vybudovaný snad ve skále; zpátky dolů z návrší jsme se tím výtahem svezli, neb jízda byla součástí účtenky v tamní kavárně) a s úbytkem turistů s přicházejícím večerem jsem vzala Salzburk na milost. Na závěr jsme si ještě prošli slavné zahrady u zámku Mirabell (ouplná Růžová zahrada u děčínského zámku! Však oni taky Thunové měli svá chapadla i tady...) se zábavnou zahradou trpaslíků (kterou teda ti žabaři v Děčíně nemají ;-)).

Mozart je pro Salzburk samozřejmě skvělým obchodním artiklem. Na jeho sochu zrovna někdo umístil dolarový přívěsek, což místní nenechalo v klidu a jali se ho okamžitě sundavat.

Pokračování příště, ať vás neunudím k smrti :-)